Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

DUM (Digitální učební materiály)

III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICTa

Sada 01  - Český jazyk - jazyková výchova

Číslo DUMu Název DUMu

01

Shoda přísudku s podmětem

 

Žáci si prohlubují znalosti o podmětu a přísudku, všímají si jakým způsobem podmět ovlivňuje psaní koncovek příčestí minulého u přísudku. Rozlišují rody u podmětu a přiřazují správné koncovky v přísudku. V posledních 2 listech si v samostatné práci procvičují a upevňují nabyté vědomosti.
Materiál je určen pro žáky 4. ročníku

02

Určování mluvnických kategorií u sloves

 

Žáci se si prohlubují znalosti z učiva – slovesa. Procvičují si určování mluvnických kategorií u tohoto slovního druhu, učí se správně používat a zapisovat zkratky. Poslední list je věnován samostatné práci žáků, kde si osvojené učivo upevňují.
Materiál je určen pro žáky 4. ročníku

03

Podstatná jména - vzory rodu středního

 

Žáci se učí přehled vzorů podstatných jmen rodu středního, rozlišují koncovky a přiřazují podstatná jména rodu středního ke správným vzorům. Ověřují si nabyté vědomosti ústně v doplňovacích cvičeních. Poznávají pravopis koncovek podstatných jmen rodu středního.
Materiál je určen pro žáky 4. ročníku

04

Podstatná jména - vzory rodu ženského

 

Žáci se učí přehled vzorů podstatných jmen rodu ženského, rozlišují koncovky a přiřazují podstatná jména rodu ženského ke správným vzorům. Ověřují si nabyté vědomosti ústně v doplňovacích cvičeních. Poznávají pravopis koncovek podstatných jmen rodu ženského.
Materiál je určen pro žáky 4. ročníku

05

Podstatná jména - vzory rodu mužského

 

Žáci se učí přehled vzorů podstatných jmen rodu mužského, rozlišují koncovky a přiřazují podstatná jména rodu mužského ke správným vzorům. Ověřují si nabyté vědomosti ústně v posledním listu. Poznávají pravopis koncovek podstatných jmen rodu mužského.
Materiál je určen pro žáky 4. ročníku

06

Přísudek a podmět

 

Žáci se učí základnímu větnému rozboru, všímají si významu základních větných členů ve větách, určují základní skladební dvojice. Přímo v jednotlivé listy jsou zpracovány formou úkolů, které žáci průběžně při výkladu plní a upevňují si tak nové učivo.
Materiál je určen pro žáky 4. ročníku

07

Podstatná jména - mluvnické kategorie

 

Žáci si opakují a doplňují znalosti o podstatných jménech s důrazem na základní mluvnické kategorie, uvědomují si význam podstatných jmen. Listy č. 7 a 12 slouží k samostatné práci žáků, ti písemně do sešitu vypracují samostatně zadané úkoly.
Tento materiál je určen pro žáky 5. ročníku.

08

Podstatná jména – určování osoby, čísla a pádu podst. jmen

 

Pomocí jednoduchých úkolů se žáci seznamují s učivem o podst.jménech.
Pracovní list je určený pro 3. ročník

09

Dělení hlásek

 

Pomocí úkolů jednoduchých úkolů si žáci procvičí dělení hlásek.
Pracovní list je určený pro 2. - 3. ročník

10

Přídavná jména - mluvnické kategorie

 

Žáci poznávají podrobněji přídavná jména, seznamují se s mluvnickými kategoriemi, které se u přídavných jmen určují, zavádějí nové, připravují se na zvládnutí pravopisu přídavných jmen, dle jednotlivých kategorií zpracovávají přehled do sešitu.
Učivo je určeno žákům 5. ročníku

11

Přídavná jména – měkká, tvrdá

 

Žáci se učí vzory přídavných jmen, rozlišují měkká a tvrdá přídavná jména přiřazují přídavná jména ke správným vzorům. Ověřují si nabyté vědomosti ústně v doplňovacích cvičeních. Poznávají pravopis přídavných jmen měkkých a tvrdých. Poslední dva listy jsou určeny pro samostatnou práci.
Tento materiál je určen pro žáky 5. ročníku

12

Přídavná jména – přivlastňovací

 

Žáci se učí vzory přídavných jmen přivlastňovacích přiřazují je ke správným vzorům. Ověřují si nabyté vědomosti ústně v doplňovacích cvičeních. Poznávají pravopis přídavných jmen přivlastňovacích. Poslední dva listy jsou určeny pro samostatnou práci.
Tento materiál je určen pro žáky 5. ročníku

13

Zájmena

 

Žáci se podrobně seznamují se slovním druhem – zájmena. Rozlišují jednotlivé druhy zájmen a pozorují změny v nepravidelném skloňování. Poznávají pravopis zájmena já v samostatné práci.
Tento materiál je určen pro žáky 5. ročníku

14

Přívlastek

 

Žáci se si prohlubují znalosti z učiva – větná skladba. Kromě základních větných členů se seznamují s dalším větným členem – přívlastkem, učí se graficky znázorňovat stavbu věty a rozvíjet skladební dvojice. Poslední list je věnován upevňování učiva formou samostatné práce.
Tento materiál je určen pro žáky 5. ročníku

15

Číslovky

 

Žáci se podrobně seznamují se slovním druhem – číslovky. Rozlišují jednotlivé druhy číslovek. Poznávají pravopis číslovek řadových. V samostatné práci procvičují získané vědomosti.
Tento materiál je určen pro žáky 5. ročníku

16

Větná skladba - podmět a přísudek

 

Žáci si upevňují a uvědomují skladbu věty s důrazem na základní větné členy, uvědomují si zákonitosti v tvorbě a stavbě jak vět jednoduchých, tak souvětí. Rozeznávají druhy podmětu a tvoří různé věty podle zadaných úkolů. Poslední 2 listy slouží k samostatné práci žáků, ti písemně na pracovní list vypracují samostatně zadané úkoly.
Tento materiál je určen pro žáky 5. ročníku

17

Dělení slov na slabiky

 

Žáci rozdělují slova podle počtu slabik, vymýšlí slova od zadaného písmene s určeným počtem slabik, tvoří slova ze zadaných slabik, doplňují slabiky do slov.
Prezentace je určena žákům 1. ročníku

18

Tvary stejné a rozdílné

 

Žáci vyhledávají shodné tvary, spojují je. Rozlišují shodná a různá písmena a slova.
Prezentace je určena žákům 1. ročníku

19

Slovesa - mluvnické kategorie

 

Žáci si opakují a doplňují znalosti o slovesech s důrazem na základní mluvnické kategorie, uvědomují si postavení a význam sloves ve větných celcích. Poslední 3 listy slouží k samostatné práci žáků, ti písemně do sešitu vypracují samostatně zadané úkoly.
Tento materiál je určen pro žáky 5. ročníku

20

Čtení slov

 

• Čtení slov jednoslabičných, dvouslabičných s otevřenou slabikou a se zavřenou slabikou, tvoření vět
• Orientace - sloupec, řádek ( přečti třetí slovo v prvním řádku, …)
• Pracovní list - vybarvovat slova podle diktátu (vybarvi slovo čáp zeleně…, nebo vybarvi druhé slovo ve čtvrté řádce)
• Čtení s porozuměním - přečti text a nakresli obrázek
Prezentace je určena žákům 1. ročníku.